Usługi księgowe Doradztwo

Wiadomości i artykuły

Podstawowe warunki uzyskania emerytury

Emerytura – osiągnięcie wieku emerytalnego w Polsce ma ogólne warunki, jak w większości krajów, do których należą staż pracy i wysokość opłaconych składek na ubezpieczenie emerytalne, a także okres ich opłacania.

Wiek emerytalny w Polsce wynosi 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn.

Prawo do emerytury zależy od warunków:

Wysokość emerytury zależy od wysokości uczestnictwa/opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne. Podstawą wyliczenia emerytury są zindeksowane składki na ubezpieczenie emerytalne, ewidencjonowane na koncie i subkoncie w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Zindeksowane składki na ubezpieczenie emerytalne jako indywidualny kapitał emerytalny dzielone są przez wskaźnik przeciętnego trwania życia (przewidywaną liczbę miesięcy, w których będzie wypłacana emerytura), który determinuje miesięczną wysokość emerytury.

Kwoty składek emerytalnych ewidencjonowanych na koncie i subkoncie ZUS, w tym kapitał początkowy, podlegają corocznej waloryzacji (zwiększeniu).

Minimalna emerytura wypłacana jest po osiągnięciu 20 lat pracy dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn. Minimalna emerytura od 1 marca 2024 r. wynosi 1780,96 zł.

Poniższe linki zawierają przydatne informacje: artykuł i artykuł.

Autorka: Natalia Grishchenko

05.02.2025

Napisz do nas na adres info@accorde.pl, aby rozpocząć współpracę w zakresie usług księgowych!